Så startar du ett eget åkeri från grunden

Dagens åkerinäring skiljer sig väldigt mycket åt från den som existerade för säg 30 år sedan. Tidigare kretsade det mesta kring att frakta råvaror såsom stål och slaktavfall m.m. Ett modernt åkeri hanterar vanligtvis helt andra slags gods, såsom konsumentvaror. Denna förändring kan till stor del tillskrivas e-handelns framväxt och framgång.

Detta har lett till att ett antal helt nya företag och nischer har dykt upp inom åkerinäringen. En väldigt konkurrensutsatt marknad har skapats och det kan var tufft för nya aktörer att hävda sig i branschen. Med det sagt är det fortfarande i allra högsta grad möjligt att skapa ett framgångsrikt åkeriföretag från grunden. Det gäller bara att du tacklar problemet på rätt sätt.

Nycklarna till framgång är desamma som tidigare och det rör sig egentligen inte om några konstigheter. När du ska starta ett eget åkeri behöver du hitta din egna nisch och försöka hålla nere kostnadssidan. Detta är såklart lättare sagt än gjort i de allra flesta fall. Framför allt är det en utmaning för de mindre åkeriföretag som just har fått se dagens ljus.

Därför har vi knåpat ihop denna artikel för dig. Nedan delar vi med oss av några tips som hjälper dig att komma igång på rätt sätt!

Starta ett framgångsrikt åkeri – börja i rätt ände

När du startar ett eget åkeri är det viktigt att du börjar i rätt ände. Du kan med fördel ta till dig av följande råd och utgå från dessa när du skissar på ditt framtida företag:

  • Identifiera din nisch. När du ska starta ett nytt åkeriföretag är det viktigt att du börjar med att hitta din nisch. Även om du senare kan bredda din verksamhet bör du nämligen börja smalt. Fundera därför på om du till exempel vill transportera boskap, leverera bilar och andra fordon, eller frakta paket till företag och konsumenter.
  • Välj ett geografiskt verksamhetsområde. Nästa steg är att välja vilket geografiska område som du vill verka inom. Även här bör du åtminstone initialt begränsa dig ganska mycket.
  • Håll nere kostnaderna. Skenande kostnader som inte kan överföras till din slutkund är ett stort hot inom åkeribranschen. Därför bör du göra allt som står i din makt för att hålla nere på kostnaderna, dock utan att tumma på kvaliteten på dina frakttjänster!